Zajímavé akce klubu

 

Lekce praktické výuky

Za volantem se nikdo nemusí bát, ani v létě ani v zimě. Stačí jen nasbírat trochu zkušeností při kondičních jízdách autoklubu a pamatovat na heslo, že opatrnosti není nikdy nazbyt. Přestože dnes 1. český automotoklub žen kondiční jízdy nepořádá, byly kdysi velmi populární. Zcela unikátní akcí byla škola smyku v říjnu 1971. Zimní podmínky simulovala asfaltová plocha mezi dvěma strahovskými stadióny důkladně namazaná mýdlovou kaší. Řidičky se učily na kluzkém povrchu brzdit, vyvádět vozidlo ze smyku a vyhýbat se nenadálé překážce. Bezpečnost byla zaručena, protože v každém autě seděl instruktor autoškoly.

 

Pražské křižovatky

Klasické cvičné jízdy pod názvem Pražské křižovatky se konaly většinou na jaře. Nejprve se řidičky seznámily s celou trasou při společné jízdě autobusem a k průjezdu nejsložitějších křižovatek dostaly podrobný výklad. Teprve pak nasedly do svých automobilů a jely podle itineráře Prahou. U nejméně zkušených řidiček seděli učitelé autoškol a dopravní policisté v civilu. Kondiční jízdy se jely v letech 1974 a 1975 a potom v letech 1981 a 1982, kdy byly na pražských komunikacích dokončeny velké stavební úpravy.

 

Exkurze pod kapotou

Dříve se předpokládalo, že si žena na silnici poradí sama, proto AMK pořádal kurzy technického minima v Praze-Břevnově a na Klíčově. Po jejich absolvování byla výměna kola či svíček a jiných malých závad úplnou hračkou.

 

Maturity z první pomoci

Šlo nejen o teoretické znalosti, ale i o praktické. Poprvé se akcekonala v Ústřední škole Českého červeného kříže v Líšni u Benešova a dvakrát se opakovala ve státním rehabilitačním ústavu v Kladrubech u Vlašimi. Jednou se dokonce jela klubová motoristická soutěž s pozoruhodným názvem „Femomumiáda“. Během soutěže musely řidičky prokázat své samaritánské umění na spolujezdcích, kteří se s přibývajícími kilometry ztráceli ve stále větším množství obvazů.I dnes je tato disciplína oblíbenou zkouškou v orientační rallye Eva a Adam.

 

Jiná současnost

Je mnoho věcí, v nichž současný AMK žen pokračuje, ale mnoho zcela přirozenou cestou uhynulo. Mezi ně patří bohužel právě kondiční jízdy či kurzy technického minima. Dnešní vozy jsou už tak složité, že vyžadují pomoc odborného servisu. Možná je to však tím, že dnes už je žena za volantem běžným obrázkem našich silnic, možná tím, že všichni mají méně času a možná také tím, že se stále hůře shánějí na akce potřebné peníze. Na druhou stranu jsou programy, které stále pokračují. Pěší výlety do přírody, za zábavou a za poznáním a každoroční Mikulášská v krásném prostředí TOP HOTELU PRAHA patří naštěstí právě k nim.

 

Táto, mámo, jezdíš bezpečně ?

Jednou ze záslužných činností, které předrevoluční autoklub žen rozvíjel, byly akce pro děti. Závodilo se na tříkolkách, koloběžkách, kolech i ve šlapacích autíčkách nebo ve skutečných automobilech. To však seděli za volantem tátové a mámy, děti mezi 10 a 15 lety plnily jenom úlohu spolujezdců. Připomeňme si tedy alespoň Memoriál Jiřího Košťálka (ve spolupráci s časopisem Květy), Táto, mámo, jezdíš bezpečně? (1975), Mámo, máš zelenou (1976), Mladý navigátor (1977) a podobně.

Konaly se však také pěší orientační mikrozávody, výlety do neznáma, hony na lišku s radisty (ve spolupráci s časopisem Amatérské rádio), závody s dálkově ovládanými modely vozidel na autodromu apod.

Soutěže Táto, mámo, jezdíš bezpečně? se konaly ještě v osmdesátých letech. Cílem nebyla jízda na čas, ale orientace v dopravě a posbírání potřebných zkušeností. Svůj cíl akce určitě splnily. Nejen, že nechyběla zábava, ale děti si měly příležitost uvědomit, že dávat si na silnici pozor není skutečně na škodu. Je jasné, že ženy a děti patří dohromady. Také dnes tedy najdeme v programu spousty akcí, v nichž nechybí děti. Většinou však jde o takové, o které se z nějakých důvodů vlastní máma a táta nestará. 1. český AMK žen si totiž vzal roku 1995 patronát nad Dětským domovem v Ratajích nad Sázavou, nyní už v novém domě v Sázavě. Pořádají společné výlety a všichni se na setkání těší.